Van Ella Reitsma tot Ella Snoep
Als Ella Reitsma studeerde ze kunstgeschiedenis. Na haar huwelijk noemde ze zich Ella Snoep (een veel leukere naam). Ze begon met het maken van marionetten en decors en gaf theatervoorstellingen door het hele land. En natuurlijk paste daar het best de naam Ella Snoep bij. Bovendien hadden haar twee kinderen Snoep als achternaam. Zij waren haar inspiratie en hielpen ook geregeld bij de voorstellingen.
Snoep gaf les aan de universiteit in Utrecht, aan de Academie van Wanda Reumer in die stad (nu Hogeschool der Kunsten), later aan de theaterschool in Amsterdam. Ze begon part time bij het weekblad Vrij Nederland te werken en schreef onder de naam Ella Reitsma artikelen over kunst, cultuur en geschiedenis. Dat deed ze zo’n kleine 30 jaar lang en van part time kwam een vier dagen contract als redacteur beeldende kunst.
Uit haar theatervoorstellingen kwamen kinderboeken tot stand, uit haar Vrij Nederland-bezigheden boeken, artikelen voor tijdschriften, inleidingen op tentoonstellingen en lezingen. Ze gebruikte dan de naam Ella Reitsma. Hoofd en hart waren naar buiten toe gescheiden.
De laatste 10 tot 15 jaar heeft ze zich gespecialiseerd in de vroegste entomologe van West-Europa, de wetenschapster en kunstenaar Maria Sibylla Merian (1647-1717). Ella Reitsma gaf als eerste een gezicht aan Merians dochters: Johanna Helena Herolt en Dorothea Maria Graff. Die werkten meestal anoniem voor hun moeder die in de geleerden-wereld van toen een grote én verkoopbare naam had. Nu kunnen eindelijk de handen van deze drie vrouwen onderscheiden worden.
Uit dit langdurige Merianproject dat nog steeds doorloopt, ontstond een nieuwe passie: het kweken in eigen tuin van de planten die Maria Sibylla en haar dochters afbeeldden bij de metamorfosen van vlinders en andere insecten.
Langzamerhand begon Ella Reitsma de verschillende vakken die ze beoefende te combineren. Ze begon oude planten te kweken in haar tuin in Abbekerk en maakte daar foto’s van. Die combineerde ze met foto’s van tekeningen van de drie Merian-vrouwen, hun voorlopers en navolgers. Er ontstonden kunstenaarsboeken met fotomontages en toegankelijke informatie. Daarmee ging ze ook exposeren.
In 2017 werden van april tot half juni in een van de prentenkabinetten van het Rijksmuseum 13 fotomontages tentoongesteld, ook weer met eigen informatie. De sterfdatum van Maria Sibylla Merian, 300 jaar geleden, werd herdacht.
Het tentoongestelde materiaal is in 2018 opgenomen in de vaste collectie van het Rijksmuseum. Daar zijn ze te vinden onder de rubriek Kunstenaarsboeken en onder de naam Ella Reitsma.Snoep. Deze naam gebruikt ze sinds 2014. Toen kreeg ze haar eerste tentoonstelling in de Bakery van de Annet Gelink galerie in Amsterdam naar aanleiding van de tweede druk van haar boek Duizend en meer verhalen op sterk water.
Na drie jaar volgde opnieuw in de Bakery een tentoonstelling met fotomontages en 4 kunstenaarsboeken Florilegia. Winter, Lente, Zomer, Herfst.
Twee reizen naar Japan in 2017 en 2019 leverden nieuwe ideeën op en de theatervoorstelling: Akiko en de Vos met de 9 staarten. Daarvan is door Tijmen Snoep een youtube-film gemaakt.
Het visuele verslag van beide Japanse reizen werd midden oktober 2020 in de Bakery van de Annet Gelink Gallery Amsterdam geopend onder de titel: Japan: oorlog en sprookjes.
Voorjaar 2023 verschijnt haar nieuwe boek Planten op Wereldreis medicinaal eetbaar sier. Op de tentoonstelling in de Bakery van de Annet Gelink Gallery in Amsterdam (21 april t/m 22 mei 2023) zullen een aantal platen uit het boek worden tentoongesteld samen met andere nieuwe fotomontages zoals die uit de serie Weekverslag van eigen tuin.